Met hypnotherapie ervaar je in een korte tijd dat jouw angst of fobie oplosbaar is.

Een op de vijf mensen krijgt in zijn of haar leven te maken met angsten zoals hoogtevrees als ze op bovenop een ladder staan of een benauwd gevoel in een vliegtuig. Het centrale thema bij alle angsten en fobieën is controle. 

Bij een op de tien mensen breidt deze angst zich uit tot een fobie. In principe kan iedereen een fobie ontwikkelen maar sommige mensen zijn er gevoeliger voor dan anderen. Vaak ontstaat een fobie na een lange periode van stress, spanning of verdriet. Ook mensen met een burn-out hebben vaak veel last van fobieën. Soms kan een fobie spontaan over gaan, zoals de angst voor spinnen. 

Een fobie gaat niet over door wilskracht. Vaak weten mensen dat hun angst irrationeel is, maar toch gaat het niet over. Het is namelijk jouw innerlijke beleving die de angst veroorzaakt. Als iemand een fobie heeft komt de innerlijke beleving absoluut niet overeen met de werkelijkheid. Doordat er vaak sprake is van schaamte ontstaat er vermijdingsgedrag en dit houdt de fobie in stand en kan op de lange termijn voor verergering zorgen. Een ding is zeker het beperkt je in je functioneren en het beleven van plezier en geluk.

 

Hypnotherapie zorgt ervoor dat je innerlijke beleving weer overeenkomt met de werkelijkheid waardoor jouw angst of fobie verdwijnt.

 

Met deze 3 tips kan je alvast oefenen:

  • Als je voelt dat je in paniek gaat raken, ga dan met je aandacht naar je tenen en voel of ze ontspannen zijn. Gekromde tenen zorgen voor veel spanning in je lichaam. Soms trekt die spanning vanuit je tenen via je benen, bekken, maagstreek, longen, rug, schouders helemaal door naar je hoofd. Hierdoor ga je hoog ademhalen en voel je de paniek snel toenemen. Ontspan daarom gelijk je tenen zo gauw je merkt dat er iets van paniek gaat ontstaan.
  • Misschien heb je geleerd om tijdens ontspanningsoefeningen je tong losjes in je onderkaak te laten rusten. Vanaf nu doe je dat alleen als je wilt ontspannen. Want, om krachtig op je benen te kunnen staan is het belangrijk dat de tong tegen het gehemelte en de voortanden rust. Je energie kan dan vrij stromen en je voelt je ook veel sterker. Test het maar. Ga ontspannen staan, let erop dat je tenen ook ontspannen zijn en kijk recht vooruit. Breng vervolgens je tong omhoog tegen je gehemelte aan. Laat iemand tegen de bovenkant van je rug duwen en merk op je dat je stevig staat. Terwijl de ander duwt laat je langzaam je tong zakken, je voelt dan gelijk onbalans en kan zo omgeduwd worden.
  • Als je vanuit je ooghoeken kijkt ben je ook in onbalans. Het zenuwstelsel reageert direct op het visuele systeem. Doe de bovenstaande oefening nogmaals, tong tegen je gehemelte en kijk recht vooruit. Indien iemand tegen je aanduwt blijf je stevig staan. Kijk nu eens vanuit je ooghoeken naar opzij. Als je nu een duwtje krijgt ben je gelijk uit balans. Het is dus belangrijk om je hoofd altijd mee te bewegen zodat je ogen continu in het midden blijven. Let er tijdens het lopen maar eens op of je recht vooruit kijkt of bijna altijd naar beneden kijkt.

 

Dit is een kleine opsomming van de meest voorkomende angsten en fobieën die ik behandel. Staat jouw angst of fobie hier niet tussen? Bel 06 28190197 of neem vul het contactformulier  in wellicht kan ik je toch helpen.

 

 

Pin It on Pinterest